Köldens politik, hantverk och social hållbarhet teman i Luleåbiennalen 2022

Stillbild ur Georg Tillers performanceverk Bothnian Sea Continues i en av bassängerna på Pontusbadet i Luleå.

För ca 20 år sedan lät filmaren Georg Tiller ett isflak ta plats i en av bassängerna på Pontusbadet i Luleå. Nu visas en inspelning av performanceverket Bothnia Sea Continues som en del av Luleåbiennalen 2022, en markör för hur de pågående klimatförändringarna har påverkat vårt sätt att tolka och tänka kring is.

Frågeställningar kring snö och is återfinns också på olika sätt i biennalen som bland annat tar plats med utställningar på åtta platser runt om i regionen.

–Vi har sett tillbaka till biennalens ursprung där besökarna kunde se konst som var gjord av snö och is. Hantverksperspektivet gjorde oss medvetna om de materiella förhållandena för snö och is och hur vår förståelse av materialet har förändrats avsevärt sedan biennalens start i början av 1990-talet. Det är viktigt att titta närmare på snö och is i en vidare kulturell, ekonomisk och politisk mening, säger Onkar Kular, curator för Luleåbiennalen 2022.

–Vi har arbetat med hantverk utifrån en vidare förståelse, som något som finns och har funnits i allas liv, oavsett ursprung och klass. I biennalen kommer man därför få möta hantverk som verkar lokalt och som genom biennalen sätts i dialog med nationella och internationella praktiker och tillsammans gestaltar viktiga samtida frågor från olika perspektiv, säger Christina Zetterlund, curator för Luleåbiennalen 2022.

Luleåbiennalen 2022 – Hantverk & Konst pågår 15 oktober 2022 – 15 januari 2023 och genomförs i Konstfrämjandets regi, vilket är tredje gången sedan återstarten 2018. De konstnärliga ledarna för 2022 års biennal, Onkar Kular och Christina Zetterlund, har skapat en biennal som utöver samtidskonst även inkluderar hantverk som exempelvis vävning, duodji, stickning, halmslöjd, mat- och bilhantverk. Den mångfald av uttryck som materialiseras vittnar om historiska strukturer och samtida skeenden, om görandets betydelse och om intrikata orsakssamband i det som benämnts som ödemarker. Efter ett år av intensivt
umgänge med Norrbotten presenteras nu en biennal som låter oss se bekanta och tidigare
ouppmärksammade omgivningar, människor och föremål ur nya perspektiv.

Under biennalen visas utställningar på Luleå konsthall, Norrbottens museum, Galleri Syster,
Pontusbadet och Havremagasinet Länskonsthall. Utställningarna har utformats genom ett lyssnande och lärande i kontakt med Norrbottens historia och kreativa krafter. Lokala perspektiv och globala angelägenheter vävs samman med utgångspunkt i isen och dess förhållande till köldens politik, hantverk som en socialt hållbar aktivitet, och extraktivismens cirkulära historier. Inbjudna utövare och organisationer som deltar i biennalen med installationer och aktiviteter är Berit Kristine Andersen Guvsam, Aunesgården, Berit Berin, Liu Chuang, Silje Figenschou Thoresen, Tekeste Solomon Gebremariam, Gunvor Guttorm, Karin Keisu & Josse Thuresson, Korpilombolo Kulturförening, Laila Susanna Kuhmunen, MADAM Snickeri & Restaurering, Olof Marsja, Elena Mazzi, Erika Nordvall Falck, Helmer Osslund, Katarina Pirak Sikku, Julia Rensberg, Johannes Samuelsson, Susan Schupli, Himali Singh Soin, Katarina Spik Skum, Søstrarna Susa, Post Workers Theatre, Rosa Taikon, Georg Tiller, Mikhail Tolmachev, Rosa Tolnov Clausen, Ida Isak Westberg, Doris Wiklund och Lena Ylipää.

Luleåbiennalen inleds med en festival 15–16 oktober. Genom olika samarbeten kring utställningar, performances och workshops tecknas en karta över aktörer på olika platser i området. Festivalen sker i samverkan med verksamheter som Sameslöjdsstiftelsen Sámi Duodji i Jokkmokk, Berits halmslöjdsmuseum på Sörbyn Sundernäs hembygdsförening, Jukkasjärvi kyrka, Samiskt center för samtidskonst i Karasjok, Norge, Aunesgården i Övertorneå, Gällivare musem och Kiruna stadsbibliotek där verk ur Kiruna kommuns konstsamling visas. Under premiärhelgen inleds festivalen med ett program som innehåller skridskoåkning, vernissager, rundvisningar samt hantverks- och konstevenemang i Luleå, Boden och Kiruna.

Med utställningar, ett variationsrikt program och Läranderummet bidrar Luleåbiennalen 2022 – Hantverk & Konst genom lokala och internationella utövare till det rika och aktiva konstlivet i och utanför Norrbotten. Läranderummet kommer via biennalens webbplats gör det möjligt för besökare att uppleva biennalen virtuellt. Förutom planerade filmvisningar kommer evenemangen i Läranderummet bland annat innefatta slöjdcirklar med Anna-Stina Svakko på Galleri Syster, en ungdomsworkshop som hålls i samarbete med KUBN i Haparanda, The Knowledge House for Craft som samarrangeras med Garland Magazine och Weaving Kiosk av Rosa Tolnov Clausen, som produceras i samarbete med Haparanda stads kulturenhet och Aine konstmuseum. Läranderummet kommer även att ha fysiska scener hos Galleri Syster och Havremagasinet länskonsthall, där live-evenemang kommer hållas och från vilka ett urval av festivalens aktiviteter kommer att sändas.

De fullständiga aktivitetsprogrammen för festivalen finns att läsa på biennalens webbplats.

Torsdag 13 oktober genomförs en pressresa i Norrbotten.
8.30 Luleå Konsthall
9.15 Norrbottens Museum
9.30 Galleri Syster
10.00 Pontusbadet
11.00 Havremagasinet
12.00 Avresa norrut
16.15 Jukkasjärvi Kyrka
17.15 Kiruna stadsbibliotek
18.28 Avgång tåg söderut


Press: kontakta Maria Ragnestam,verksamhetsledare Konstfrämjandet Norrbotten tel 070 377 39 97.

För dig som vill åka med, meddela Lucy Wilson, producent Luleåbiennalen 2022,
lucy.wilson@konstframjandet.se senast fredag 7 oktober. Begränsat antal platser.

Visa alla