Konst i skyltfönstret: ”The Day Before…” – Nisrine Boukhari

I vinter visar Konstfrämjandet Stockholm videoverket "The Day Before..." (2010) i skyltfönstret på Swedenborgsgatan 1, Stockholm. Istället för spektakulära skyltningsarrangemang designade för konsumtion och julkänsla vill vi visa upp något annat, ett verk som påminner om ett Syrien före kriget.

För första gången visas nu videoverket ”The Day Before…” (2010) i Konstfrämjandet Stockholms skyltfönster på Swedenborgsgatan 1 på Södermalm, Stockholm. I juletider finns det en lång tradition att slå på stort med spektakulära skyltningsarrangemang designade för konsumtion och julkänsla. Vi vill istället visa upp något helt annat, ett verk som påminner om ett Syrien före kriget, en plats där sötsakerna staplas upp till taket eller där en man koncentrerat försöker välja den perfekta parfymen till någon han håller kär.

”The Day Before…” tar betraktaren med på en stadsvandring i Damaskus äldre delar. Verket filmades i några månader innan det lugna gatulivet där människor under fredliga former samexisterade skulle försvinna. Betraktaren känner intimiteten i människors rörelser då de i närbild rör sig förbi kamerans lins och fastnar under blott en sekund. Kameran fångar människor som med högsta sannolikhet inte längre befinner sig i sin stad och butiker som idag är stängda. Gamla stans trånga och färgrika gator som utgör själva själen i Damaskus, med alla sina symboler och gömda hemligheter har även den bytt skepnad.

Boukharis kamera är riktad rakt in i olika små butiker där affärsinnehavaren ser om sina varor eller hjälper en kund. Konstnären filmade utan att fråga ägarna av affärerna om hon fick göra det, en spontan handling i en mycket fridfull stad. Blyga och roade blickar samt ett flertal glada kommentarer om att de medverkade i hennes film, en sorts positiv förväntan utan att ens veta vad filmen handlade om eller vad som skulle hända, inom en snar dyster framtid som ingen kunde förutse.

Nisrine Boukhari berättar att när kriget bröt ut bevittnade man en förstörelse på så många nivåer att det är svårt att beskriva. När hon lämnade landet ville hon behålla ett levande minne, en sista kartläggning av livet – som hon kände det – i en stad som var hennes. Verket består av 28 minuter visuell meditation, en poetisk kartografi av Damaskus.

Nisrine Boukhari har under de senaste åren arbetat med sitt begrepp ”wanderism”, som hon myntat, en aktivitet där fysisk och intellektuell rörelse möts i en plågad, tvångsmässig och ständigt pågående mental eller fysisk förflyttning. Boukhari är inspirerad av psykogeografi och teorier om hur miljöer påverkar människors känslor och beteenden. Nisrine Boukhari (f. 1980) är ursprungligen från Syrien där hon studerade skulptur på universitetet i Damaskus.

”The Day Before…” visas 15 december- 15 januari efter kl. 15:00 – 20:00. Öppning 14 december kl. 18:00. Nisrine Boukhari är på plats för att berätta om sitt verk kl. 18:30.

Projektet är det första i Konstfrämjandet Stockholms programserie Mitt kollektiva jag, som undersöker medborgarens röst och språk, det vill säga möjligheten att tala och förmågan till formulering. Hur kan konstens metoder användas som en prisma för en undersökning som skapar strategier för hur man praktiserar sina rättigheter samt hittar former som syftar till att ge en röst till och åt dem som utan rädsla väljer att möta sig själva, andra och samhället.

Visa alla