Kriget mot Ukraina gav Triennalen nya planer

Detalj ur installationen Only Birds Shall Fly and the Army Rusts av Mats Adelman och Ylva Westerlund

Verket skulle egentligen visats på samlingsutställningen Art and Life in the Critical Zone i Izjevsk i Udmurtien, en delrepublik i Ryssland som skulle öppnat 26 mars. Men då anfallskriget mot Ukraina hände, lades den ner eftersom den var associerad med ett kommunalt museum som omfattats av sanktioner.

Egentligen skulle verket visas på en utställning i Ryssland. Men så kom kriget. Så nu visas det militärkritiska och miljöaktivistiska verket av Ylva Westerlund och Mats Adelman på Triennalen. Only Birds shall Fly and the Military Rusts vill med akvarell och fågelporträtt öppna upp för idén om en radikal militär omställning.

Ylva Westerlund var en av de 33 konstnärer som valdes ut att delta i Triennalen som öppnar under våren och sommaren. Ylva, vars konstnärskap bygger mycket på naturstudier, är uppvuxen i Husum och hade tänkt medverka med ett verk knutet till födelseorten. Men när anfallskriget mot Ukraina bröt ut blev det ändrade planer. Verket Only Birds shall Fly and the Military Rusts skulle egentligen visats på samlingsutställningen Art and Life in the Critical Zone i Izhevsk i Udmurtien, en delrepublik i Ryssland som skulle öppnat 26 mars. Utställningen lades den ner eftersom den var associerad med ett kommunalt museum som omfattats av sanktioner. Verket hade redan skickats dit men är nu på väg tillbaka via diplomatiska förbindelser och ska nu istället visas på Apotekshuset- Konst och Kultur i Sollefteå.

Ylva Westerlund: Verket Only Birds Shall Fly and the Military Rusts består av akvarellstudier av rost jag sett på militärfordon och Mats Adelman har gjort fåglar relaterade till en specifik biotop. Verket utgår ifrån ett ögonblick, en vandring på ett nedlagt militärfält i mars 2020, under corona. Man märkte att det var väldigt stilla, inga flygplan. I det här tillståndet av avstannade såg man hur naturen började ta över igen och militärfordonen var nästan överväxta av mossa och hade börjat en nedbrytningsprocess.

Verket föddes ur reflektionen ur det här ögonblicket som en spricka i tiden, en öppning för reflektion. Hur vore det om man miljöanpassade försvaret för att nå de miljömässiga målen? Hur skulle det vara med miljövänliga skott, att driva pansarvagnar med kompost? Skulle det i sin tur påverka deras mål, alltså att de skulle börja skydda folk från hot om miljökatastrofer? Tänk om en miljöomställning skulle förändra själva målsättningen för försvaret om man skulle börja tänka på klimatförändringarna som hot mot mänskligheten, att förändra målsättningen och logik. Vi gjorde fältnoteringar som började med en vandring, vi gjorde observationer, som ledde till tankar som fick spinna iväg.

Ylva Westerlund: Sollefteå är också ett ställe där man sedan länge haft ett militärt övningsfält, men nu har man bestämt att man ska satsa mer på försvaret, så mer pengar skjuts till på grund av det rådande världsläget. Militärkomplexet växer. I Sverige finns 70 aktiva militärövningsområden, det blir totalt en stor areal. Områdena blir genom aktiviteten skyddade, med bieffekten är att naturen lämnas ifred. I det här verket har vi velat tittat på hur sådana här områden kan se ut i framtiden. Det är viktigt börja tänka om. Hur ska vi förhålla oss till natur och inte bara extrahera råvaror? Då kan de här områdena vara viktiga för att utöka och bevara biologisk mångfald, men även som en slags vision av en annan typ av utveckling. Att inse att en fortfarande har ett val. I akuta situationer, som världsläget just nu, så får man för sig at det bara finns ett sätt, en väg att gå. Men det är viktigt att försöka behålla en diskussion kring det här, fast det är svårt. Verket försöker visa på kopplingen mellan det lokala och det globala.

Only birds shall fly and the Military Rusts öppnar på Apotekshuset- Konst och Kultur i Sollefteå den 11 juni.

I en av akvarellerna finns en text/fältanteckning på engelska, efter som verket skulle visas i Ryssland:

”Only birds shall fly and the military rust.

March 2020, at an abandonned military training ground outside of Stockholm.
It’s early spring. 2 degrees cold in the morning. Thin ice covering the puddles on the forest road and parts of the lake.
Just before dawn there was a noticeable silence in the area- there were no planes crossing the skies. Before the spread of the corona virus the aerial space over the fields had a high frequency of traffic. And now there was none.

When the first rays of sun coloured the clouds the activity intensified among the birds. A few loud yaffles from a Green woodpecker, then a Black bird flew up with a warning call. On the ground a small group of Sky larks, Wood larks and Meadow pipits. Futher down the road, by the tall Beech trees, a Hawfinch flew by.

When the light grew stronger over the fields a group of motorized vehicles became visible. By a closer inspection of the body work one could see that the paint and metal directly affected by sun and wind had turned pale, fragile and flaky. Tall grass and herbs in the immediate surroundings made the objects dry and dusty.

Some other deserted vehicles were spotted under the Oak trees. The specific biotope created a microclimate were moss and lichens just about managed to cover the underlying metal structures. A process close to something that could be described as biological decay…

Watching the rust on military objects falling apart, the possibility for an environmental adapted army service? Ammunition made biodegradable, bandwagons fueled by mobile enclosed hot-compost units… And then maybe the whole purpose and aim for these machines would be redirected…”)

Only Birds Shall Fly and the Army Rusts öppnar på Apotekhuset i Sollefteå den 11 juni.

Läs mer om Triennalen här.

Visa alla