Konstfrämjandet vill utmana övertygelsen att konstvärlden är befriad från förutfattade stereotypa föreställningar och rasistiska strukturer. Strukturella mönster och vithetens monster lyfter fram erfarenheten av konstarbetares villkor inom konsten.
2021 startade Konstfrämjandet en plattform för rådgivning kring hur vi pratar om konst i det offentliga samtalet. Syftet är att fungera som en tankesmedja och konsult för konstbranschen i allmänhet och mindre enheter i synnerhet.
Sex av Konstfrämjandets distrikt i Mellansverige fångar in ett utbrett intresse för skogen som företeelse inom konsten. Ett förenat konstprogram knyter under 2021 samman ett femtontal platser, byar och mindre orter.
Genom åren har Konstfrämjandet producerat böcker både i egen regi och i samarbete med andra aktörer och grupper. Titlarna finns till försäljning på vårt kansli. Det går även bra att beställa dem här.
Under 2018 initierade vi det nordiska nätverket AOOO tillsammans med Art Lab Gnesta. Nätverket samlar självorganiserade konstinitiativ i norden och arbetar proaktivt i relation till samtida kulturpolitiska utmaningar.
Ljud i porten är ett konstrum på kontoret på Swedenborgsgatan i Stockholm – eller snarare utanför.
2018 återuppstod Skandinaviens äldsta konstbiennal med ett program som sträckte sig över hela Norrbotten. 2022 tog Konstfrämjandet Norrbotten över som huvudman för biennalen.
Folkrörelsernas Konstfrämjande och Individuell Människohjälp startade Konstkupan med stöd från Allmänna Arvsfonden hösten 2017. I april 2018 beslutade Konstfrämjandet att dra sig ur samarbetet.
Akademin är en plattform för dekolonial konst och folkbildning som är initierat av Pantrarna och görs i samarbete med Konstfrämjandet och TNB (Tidsnätverket i Bergsjön).
Sedan 1947 har Folkrörelsernas Konstfrämjande främjat konst i hela Sverige. Idag är vi en bred organisation som undersöker hur konsten kan göras mer relevant för fler. 2017 firar vi 70-årsjubileum med bl a utställningar, böcker och en jubileumsfest.
På Samtidskonstkartan hittar du landets rum för samtidskonst.
Tillsammans med Biskopsgårdens kvinnor i Göteborg besöker vi utställningar och utvecklar kursprogram för kvinnor i Biskopsgården.
Ett samarbete mellan Konstfrämjandet och Pantrarna i Göteborg.
Ta plats! var ett projekt som påvisade konstens möjligheter för tillgänglighet.
I Skiss (2005–2011) bjöds konstnärer in att arbeta på offentliga förvaltningar och arbetsplatser bl a inom äldreomsorg, kriminalvård och skola genom dialogbaserade konstnärliga metoder.
I utställningen En kartläggning över mellanrummen tog konstnärerna Ingela Johansson och Nina Svensson avstamp i konstsamlingarna hos Konstfrämjandet Västerbotten och Västerbottens museum.
Reko (2009–2011) bevakade och skapade debatt om konstnärers arbetsvillkor.
Den Nya Konstutbildningen i Malmö riktar sig till grupper och organisationer som arbetar med konst i sin verksamhet och behöver stöd i att utveckla sin pedagogik och sitt konstnärliga nätverk.
I Vad är konstbildning för dig? bjöd vi under 2014 in skribenter, konstkritiker och konstnärer för att skriva en text; en krönika, en essä, eller en journalistisk text.
En vandringsutställning om konst, konsumtion och medlemskap som lekfullt lyfter olika sidor av konsumtion och shopping och aktiverar besökaren till att reflektera kring sitt eget handlande. Missa inte ditt erbjudande!
I Artoteket bjuds publiken att låna med sig konstverken hem.
I Utlöparna möts lokala konstinitiativ kring ekologi och organisering. En utlöpare är ett sidoskott som växer under eller ovan jord, och kan vara både rotslående och marktäckande. Hur kan dessa initiativ ge näring åt ett nytt förändringsarbete?
I Konstfrämjandets podcast Hur tänker du!? söker vi upp personer på den svenska konstscenen som vi är nyfikna på. Samtalen kretsar kring konst som ett sätt att tänka, och hur konst kan få oss att se på världen med andra ögon.