Konstfrämjandet Gotland belyser samarbetets kraft

Första helgen i september inviger Konstfrämjandet Gotland sitt senaste projekt I DIN TID, en grupputställning som utforskar industrihistoria, nostalgi och relationer mellan landsbygd och stad. Projektet berättar om samarbetets kraft i svåra tider och fördelarna med gränsöverskridande samverkan.

I DIN TID sammanför lokala, nationella och internationella konstnärer och låter samtidskonst och nutidsfrågor möta kulturarv och tåghistoria. Genom olika uttrycksformer utforskar de medverkande konstnärerna alltifrån industrihistoria och kopplingarna mellan urbana stadsmiljöer och landsbygd, till konstruktiva och destruktiva former av nostalgisk längtan så som dessa manifesterar sig i Sverige och runt om i världen idag. Huvudsakligen består projektet av en konstutställning, där merparten av konstverken är nyproducerade liksom plats- och situationsspecifika. Verken sträcker sig mellan performance, video, skulptur, objekt och text.

Det är ett ambitiöst projekt som presenteras i miljöerna runt veteranjärnvägen Gotlandståget mellan orterna Dalhem och Roma på Gotland. Samarbetet med andra aktörer, såsom Föreningen Gotlandståget som underhåller och aktiverar järnvägen, har enligt Konstfrämjandet Gotlands ordförande Birthe Jørgensen (tillika en av utställningens curatorer), varit avgörande för projektets tillblivelse.

“Konstnärer idag kan lära sig mycket av människor som Staffan Beijer, Gotlandstågets ordförande. Han var en av de tågentusiaster som ville återuppliva en del av Gotlands övergivna järnväg, vilket – mot alla odds – lyckades”, säger Jørgensen.

Ett av Gotlandstågets ånglok.

Arbetet med I DIN TID inleddes med ett gemensamt lärande, i samarbete med Östersjöns författar- och översättarcentrum vid Uppsala universitet campus Gotland. Konstnärer, curatorer, tågexperter och forskare möttes bland annat vid Hesselby Station och veteranjärnvägen för samtal och utforskande kring projektets aktuella ämnen. Seminariet New Nature under årets Almedalsvecka i juni var ett sådant tillfälle som också var öppet för publik. Projektet har sedan genomförts i samarbete med Föreningen Gotlandståget och Gotlands Konstmuseum, vars verksamhetsansvarige Angelica Blomhage är med och curerar utställningen. Organisationen Baltic Art Center (BAC), med bas i Visby, har också spelat en avgörande roll för möjligheten att involvera konstnärerna Katya Buchatska, Kalle Brolin och Borys Philonenko, som alla tre varit residenskonstnärer vid BAC under de senaste två åren.

I tider av osäker och dalande finansiering ser Konstfrämjandet, både på Gotland och nationellt, samarbete med andra aktörer som en möjlighet till fortsatt ambitiös och relevant verksamhet. Konstfrämjandets distrikt har länge haft samarbetet som central verksamhetsform. Till största del beror detta på ett genuint och djupt intresse för överlappningar mellan konst och andra aspekter av vårt samhälle, men det är också en praktisk lösning på konstens generella underfinansiering. Samverkan inom föreningslivet, mellan kulturorganisationer men också med verksamheter utanför kultursektorn, kan både skapa nya ekonomiska möjligheter: genom tillgång till nya medel och genom att minska risken för att organisationer behöver slåss om samma resurser. Framförallt skapar det dock tillfällen att inspireras och utvecklas med stöd av varandra, över konventionella gränser.

Flera av de enskilda konstverken i I DIN TID belyser samarbetet som fenomen och undersöker utifrån olika perspektiv dess förmåga att sammanföra och stärka, utan att för den delen tilldela detta en moraliskt bestämd position.

Katya Buchatska från Ukraina är en av utställningens internationella konstnärer, som parallellt även representerar sitt land i årets Venedigbiennal. I utställningen längs järnvägen på Gotland medverkar hon med verket Night Stay, en installation i Tule stationshus som baseras på ett möte med gotländska främlingar under en 24 timmar lång ”resa” i en iscensatt ukrainsk nattågsvagn. Verket anspelar bland annat på hur Sverige förändrats av Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina, exempelvis hur vi efter 200 års neutralitet anslutit oss till Nato.

I samband med utställningen I DIN TID presenteras även den nyproducerade publikationen Tur & Retur som tar formen av ett resemagasin. I magasinet presenteras fotografier, texter och måleri tillsammans med kartor, pyssel och notiser om tid, minne och järnvägens historia. Ett huvudbidrag är en text om tågens Ukraina av Borys Filonenko – författare, curator och föreläsare vid Kharkivs arkitekturskola. Sedan starten av ett fullskaligt krig mellan Ryssland och Ukraina har den ukrainska järnvägen blivit en symbol för stabilitet och hopp i undantagstillståndet, beskriver Filonenko, då de tillhandahåller avgörande tjänster som evakuering, leverans av varor samt internationell transport i frånvaro av flygplan och förstörda flygplatser.

Tur & Retur, resemagazin av Knut Stahle och Emil Lillo. Foto Knut Stahle

I DIN TID är ett exempel på konstens, konstnärers och folkrörelsers förmåga att, utifrån små gnistor, skapa stora upplevelser och rörelser i tid och rum. Genom att ta tillvara på befintliga maskinerier, kunskaper, utrymmen och historier kan satsningar som denna väva samman lokala liksom internationella erfarenheter och perspektiv på oväntade sätt. Samarbeten som detta, som inleds genom ömsesidigt, genuint engagemang kring en fråga, en plats eller en berättelse, har en potential att skapa bestående nätverk som möjliggör fortsatt stabil verksamhet för flera aktörer. Detta istället för att skapa konkurrens mellan parter att få tillgång till begränsade medel. Med sin förmåga till experimentation, att på ett unikt vis kunna tänja sig och vända ut och in på det invanda, är konsten en utomordentlig kandidat för att skapa gränsöverskridande möten med andra verksamheter och aktörer.

Allt är möjligt.

– Staffan Beijer, ordförande Gotlandståget, maj 2024.

Denna text är ett fördjupande inlägg i relation till Konstfrämjandets pressmeddelande om I DIN TID från september 2024. Texten består delvis av formuleringar från en annan pressrelease om projektet, skriven och utskickad av Gotlands Konstmuseum i augusti 2024, med tillägg från Konstfrämjandet Gotland och Folkrörelsernas Konstfrämjande.

Klicka här för att läsa mer om Konstfrämjandet Gotland, projektet och dess tillhörande programverksamhet.

Visa alla