Konstfrämjandet Öland Kalmar presenterade under sin tid bland annat projekten Tredje generationen (2015), Monument of Migration (2015), New Horses Culture (2016) och Mobile Village (2018). Distriktet samverkade med verksamheter som Kultivator, Ölands folkhögskola, Studiefrämjandet, Kalmar konstmuseum, HSB, Naturskyddsföreningen, Ölands museum Himmelsberga, samt med konstnärer som Oscar Guermouche och Signe Johannessen.
Sedan 2023 verkar istället distriktet Konstfrämjandet Småland i området där Konstfrämjandet Öland Kalmar tidigare var aktiva.
Programaktiviteter i urval
Bread as social sculpture - Kulturmöten genom bröd
Ölands folkhögskola, 3 oktober 2016
En sinnlig heldags workshop där vi jäser och meckar brödet som blir till konsten på köksbordet! Med konstnär och köksbordsaktivist Eva Bakkeslett på Ölands folkhögskola. Inbjudna är kvinnogruppen från Möllstorps flyktingförläggning, folkhögskolans deltagare samt allmänheten, plats för ca 30.
Vi ser på korn och deg i mikroskop, hör på magen och hör på degen, jäser tillsammans och upptäcker hur man kan samarbeta med bakterier. Vi använder händerna och gör brödskulpturer inspirerad av de stora Egypterna, ser film om bröd och käkar konst!
Eva Bakkeslett är konstnär, filmskapare och köksbordaktivist. Genom en kombination av filmer, föreläsningar och social skulptur berättar hon historier där tidlöshet, uppmärksamhet, ekologi och samverkan är viktiga beståndsdelar. Genom att upptäcka och återerövra föråldrad kunskap eller bortglömda betydelser av ord, begrepp och kulturer leder hennes arbeten vår uppmärksamhet och medvetenhet om relationen mellan människan, naturen och kulturen som en levande organism.
Bakkeslett har en MA i Arts & Ecology från Dartington College of Arts i England. Hon har visat sina arbeten, projekt och filmer internationellt, och har bland annat curerat «Gentle actions» i Kunstnerernes hus i Oslo, och Kjerring ön Land art biennal. Eva bor i Nord-Norge.
Kristallen - Bengt Olof Johansson
Flyttfågelmuseet, Ölands södra udde, 3 juni – 25 juni 2017
Kristallen är Bengt Olof Johansson första utställning sedan 2009. Utställningen består av fotografier som förhåller sig till platsen och arkitekturen men bildar en egen berättelse kring orealistiskt tänkande och parallella världar.
Flyttfågelmuseet invigt 1961 är Jan Gezelius första verk som arkitekt och den paviljongliknande byggnaden har alltid fascinerat Bengt Olof Johansson.
”Jag hittade den absoluta motsatsen till denna geniala byggnad i ett hus från nazitysklands Berlin och som konstruerades för att mäta den nya huvudstaden Germanias förfall. Samtidigt fann jag också idén till denna utställning – att visa fram kontrasterna som beskriver de existentiella förutsättningarna för den tid jag lever i. Det är få platser känslan av att livet är akut är så tydligt som på Ölands sydspets och den lilla paviljongen gör det hela fattbart.”
Utställningens titel Kristallen refererar både till Gezelius idé om byggnaden som kristallisk– något som sammanfattar och inkorporerar en komplex helhet. Den refererar också till tanken om att betraktande är som att spå i en kristallkula – fotografiet tar all uppmärksamhet i anspråk och lämnar bara ifrån sig något om hen själv bidrar med meningen.
Kristallen är den första utställningen Bengt Olof Johansson gör sedan 2009. Förra året slutade han som museichef efter sju år på Kalmar konstmuseum. Som konstnär har han gjort ett drygt hundratal utställningar och projekt bland annat på Moderna Museet, Göteborgs konstmuseum och på institutioner och gallerier runt om i Europa samt i USA, Japan och Australien. Han har varit professor på Akademin Valand, konstnärligledare för projektet Mitt i – konst och kunskap i Ölands Världsarv år 2005 samt drev under tre år Galleri Sprinkler i Näsby. Bengt Olof Johansson bor och arbetar på södra Öland.
Utställningen arrangeras av Konstfrämjandet Öland Kalmar i samarbete med Ottenby Fågelstation.