Linn Lindström — Svenska / English

"Jag arbetar främst med installation, skulptur och teckning i mitt konstnärliga arbete som ofta berör teman som tid, kontroll, symbiotiska förhållanden och gränsen mellan natur och kultur. Jag är utbildad vid Kunstakademiet i Oslo (BFA) och Akademi Valand (MFA) och återvände för några år sedan till Norrbotten och Jämtön.

Under arbetet med verket Passing Tacit har mina tankar rört sig kring människans relation till kunskap, hur den förändras i digitala skiften och i vilken grad det påverkar hur vi förhåller oss till oss själva, varandra, vår samtid och historia. Med utveckling följer aktiva val eller ofrivilliga förändringar som skapar utrymmen och behov av att lära nytt. Lager av historiska referenser, personliga berättelser och olika sätt att förhålla sig till praktiska kunskaper som utvecklats över tid, genom handens arbete, har bytts ut.

Tillskansandet av kunskap i en snabbt föränderlig omvärld har blivit en fråga om kapital snarare än mellanmänskliga relationer. Tidigare generationers kroppsliga kunskap har blivit till produkter och tjänster som köps. Vi är inte längre bundna till att lära från vår närmiljö, information finns aldrig längre än ett knapptryck bort och ofta i ett flöde som tycks sakna slut.

På ett sätt har vi kommit att bli närmast allvetande, ändå vet vi inte mer om framtiden, kärleken och döden. Min skulptur i utställningen tar sin utgångspunkt i den tysta kunskap som förmedlas direkt från en kropp till en annan. Kunskap inkapslad i rörelser, känslor och beteenden."

/ Linn Lindström, konstnär


"I mainly work with installation, sculpture and drawing in my artistic work, which often touches on themes such as time, control, symbiotic relationships and the border between nature and culture. I have a degree from Kunstakademiet in Oslo (BFA) as well as Akademi Valand (MFA), and returned a few years ago to Norrbotten and Jämtön.

During my work with the artwork Passing Tacit, my thoughts have revolved around the human relationship to knowledge, how it changes with digital shifts and to what degree it affects how we relate to ourselves, each other, our way of living and history. With development comes active choices or involuntary changes which create gaps and the need to learn new things. Layers of historical references, personal stories and different ways of relating to practical knowledge developed over time, through the work of the hand, have been exchanged.

The obtainment of knowledge in a rapidly changing world has become a matter of capital rather than interpersonal relations. The bodily knowledge of previous generations has become products and services for sale. We are no longer bound to learn from our immediate environment, information is never further away than the click of a button and often as part of a flow that seems to have no end.

In a way, we have become almost omniscient, yet we know no more about the future, love or death. My sculpture in the exhibition takes its point of departure in the silent knowledge conveyed directly from one body to another. Knowledge encapsulated in movements, feelings and behaviors."

/ Linn Lindström, artist

Visa alla