Rámavuol Elle Bigge — Svenska / English

"Jag är en dipmaduojár, utövare av traditionell samisk hantverkskunskap i mjuka material, baserad i Giron och i min hembygd Rámavuollie på norsk sida av Sápmie. Jag är utbildad vid Sámij åhpådusguovdásj i Jåhkåmåhkke och har lärt mig mycket från kollektivet Stuornjárgga sámiid duodjie.

Den traditionella samiska klädseln, som vi känner den idag, är binär. Vi klär oss i kvinno- eller mansgáktie och förmedlar genom det vår könstillhörighet till omvärlden. De senaste åren har jag träffat flera samer som inte definierar sig binärt. Vilken gáktie ska de bära? Vi ska inte behöva välja bort en del av oss själva när vi bär gáktien. Jag önskar mig ett rikare Sápmie och tror på duodjie som inkluderar. Duodjie är en kollektiv tradition och samtidigt en självklar del av samtiden. Duodjien lever med oss och utvecklas, men alltid med kunskap och expertis i botten, och endast kollektivet i ett område kan utveckla traditionerna därifrån. Mitt arbete är en process som jag inte är ensam om att forma.

Mina två söner är fyra och två år och bär gáktie från Ofoten och Sør-Troms området. Gáktien förmedlar att de är pojkar, men om de i framtiden vill klä sig ickebinärt önskar jag att det finns en gáktie för dem. I min utformning av den ickebinära gáktien finns inga moderna markörer som regnbågsfärger och mitt arbete har utgått från en vision om att gáktien är en traditionell ickebinär gáktie från början av 1900-talet.

Mina söner använder också gáktie från Čohkkiras. Jag vill inte att de ska behöva välja bort den delen av sin identitet om de vill klä sig ickebinärt. Jag hoppas att detta mönsterförslag kan vara starten på en process för en ickebinär gáktie. Hur kommer kollektivet ta emot det? Jag är nervös och spänd."

/Rámavuol Elle Bigge, dipmaduojár


"I am a dipmaduojár, a practitioner of traditional Sámi craft in soft materials, based in Giron and in my home town Rámavuollie on the Norwegian side of Sápmie. I have an education from Sámij åhpådusguovdásj in Jåhkåmåhkke and have learnt a lot from the collective Stuornjárgga sámiid duodjie.

The traditional Sámi garb, as we know it today, is binary. We dress in women’s or men’s gáktie and, through this, mediate our gender identity to the world. Over the past few years I have met several Sámi individuals who do not identify according to the binary. Which gáktie should they wear? We should not have to erase parts of ourselves while we wear the gáktie. I wish for a more rich Sápmie and believe in an inclusive duodjie. Duodjie is a collective tradition and natural part of contemporary life. It lives with us and develops, but always grounded in knowledge and expertise, and only the collective in a certain area are able to develop the traditions from that region. My work is a process which I am not alone in shaping.

My two sons are four and two years old and wear gáktie from Ofoten and the Sør-Troms region. Their gáktie present them as boys, but if in the future they want to dress non-binary, I wish there was a gáktie for them. My design of the non-binary gáktie does not include any modern markers such as rainbow colours, and my work is rooted in a vision that the gáktie is a traditional, non-binary gáktie from the early 1900s.

My sons also wear gáktie from Čohkkiras. I don’t want them to have to erase that part of their identity in case they want to dress non-binary. I hope this pattern suggestion can be the start of a process for a non-binary gáktie. What will the collective think? I am nervous and excited to know."

/Rámavuol Elle Bigge, dipmaduojár

Visa alla